Skocz do treści

Kampania ”Kleszczowe Zapalenie Mózgu – Szczepimy! Zapobiegamy!”

Bolimowski PK   \   Aktualności

Kampania społeczna pod hasłem „Kleszczowe Zapalenie Mózgu – Szczepimy! Zapobiegamy!” to ogólnopolski projekt edukacyjny Fundacji Aby żyć.

Celem kampanii jest podniesienie świadomości społeczeństwa – w szczególności osób aktywnych, na temat zagrożeń, jakie niosą ze sobą kleszcze ze szczególnym uwzględnieniem Kleszczowego Zapalenia Mózgu (KZM) oraz zachęcenie do szczepienia w celu zapobiegania groźnemu dla życia i zdrowia wirusowi (KZM). Kampania rozpoczęła się 22 marca i potrwa do końca czerwca br.

Kleszczowe Zapalenie Mózgu to ostra choroba zakaźna ośrodkowego układu nerwowego, która zdaniem WHO może prowadzić trwałych następstw neurologicznych u 35-58% pacjentów lub nawet zgonu u 1-4% przypadków. Wśród najpoważniejszych powikłań wymienia się m.in. niedowłady, porażenia, zaniki mięśniowe. Jest to również najgroźniejsza choroba odkleszczowa występująca
w Polsce, na którą nie ma leku. W odróżnieniu od boreliozy, w przypadku której nie ma skutecznej profilaktyki, przed KZM można się ochronić w 99% poddając się bezpiecznym szczepieniom ochronnym, co z uwagi na poważne powikłania choroby, stanowi ważną informację, którą chcemy komunikować społeczeństwu również za pośrednictwem mediów regionalnych.

W Polsce na przestrzeni ostatnich lat odnotowujemy istotne zwiększenie liczebności kleszczy. Jest to przede wszystkim efekt ocieplenia klimatu mający odzwierciedlenie w łagodniejszym przebiegu zim,
a także w zanikaniu tzw. przejściowych pór roku, co jest następstwem większej przeżywalności kleszczy. Zagrożenie kleszczami dotyczy całej Polski, jednak jego największa intensywność od lat odnotowywana jest w województwie podlaskim, warmińsko-mazurskim i mazowieckim.

W związku z powyższym planowane działania mają rzetelnie informować o zagrożeniach, jakie stanowią kleszcze (pamiętajmy, że one jedynie przenoszą bakterie i wirusy). Chcemy komunikować, jakie grupy społeczne są najbardziej narażone na zakażenie KZM i w jakich sytuacjach może dojść do ugryzienia przez kleszcze oraz jak skutecznie ochronić się przeciwko KZM. W II odsłonie kampanii rozszerzona została grupa docelowa o osoby aktywne sportowo bądź podróżniczo i spędzające dużo czasu w plenerze – tam gdzie krzewy i trawy, a zatem w miejscach występowania kleszczy. Budowanie społecznej świadomości na temat miejsc zagrożonych kleszczami powoduje, że zaczynamy sobie zdawać sprawę, że nawet podczas zwykłej jazdy na rowerze po miejskim parku lub rodzinnego grillowania w przydomowym ogrodzie jesteśmy zagrożeni groźnym dla zdrowia wirusem.

Z uwagi na brak leku dedykowanego leczeniu kleszczowego zapalenia mózgu szczególnego znaczenia nabiera profilaktyka. Może ona przybierać różne formy (szczelny ubiór, substancje odstraszające, tzw. repelenty). Nie ulega jednak wątpliwości, że najskuteczniejszym i przez to najważniejszym sposobem zapobiegania kleszczowemu zapaleniu mózgu jest szczepienie ochronne. Na polskim rynku zarejestrowane i dostępne są dwie szczepionki (każda z nich dostępna w wersji dla juniorów i dorosłych).

Kompletne szczepienie przeciwko kleszczowemu zapaleniu mózgu wymaga podania trzech dawek szczepionki, przy czym dwie pierwsze wykonuje się w miesiącach zimowych lub wczesną wiosną regularnie w odstępie od jednego do trzech miesięcy. Trzecie szczepienie wykonane przed rozpoczęciem następnego sezonu wzmożonych zachorowań, kończy tak zwaną immunizację podstawową i zapewnia odporność poszczepienną na co najmniej trzy lata. Aby podtrzymać odporność poszczepienną należy po trzech do pięciu lat (w zależności od wieku i liczby otrzymanych szczepień przypominających) przedłużyć ją za pomocą jednej dawki szczepionki. Do szczepienia każdorazowo kwalifikuje lekarz.

Istnieje również możliwość uzyskania ochrony poszczepiennej w krótszym czasie. Na przyspieszony tryb szczepień składają się dwie dawki. W tym trybie drugą dawkę otrzymuje się po dwóch tygodniach od pierwszej. Trzecią i zarazem ostatnią dawkę należy podać od pięciu do dwunastu miesięcy od drugiej.

Szczepienie przeciwko kleszczowemu zapaleniu mózgu jest szczepieniem zalecanym, ale niestety wciąż nie obowiązkowym, zgodnie z Programem Szczepień Ochronnych w Polsce z 2016 roku.

W ramach ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej organizator planuje zintegrowane działania w mediach: radio (spot radiowy), prasa (layout prasowy w 4 równorzędnych odsłonach) i Internet.

Główną platformą komunikacyjną kampanii jest strona internetowa www.szczepkleszcz.pl , profil na Facebooku: https://www.facebook.com/szczepkleszcz/ oraz kanał na portalu YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCHbGUVaFgxSTU8Tfij5Awsw?nohtml5=False

Ambasadorem kampanii została Beata Sadowska – znana polska dziennikarka radiowa i telewizyjna, która udzieliła swojego wizerunku do key visuali kampanii oraz głosu do spotu radiowego.

W kampanię zaangażował się również Marek Długołęcki – założyciel teamu kolarskiego MTB Komobike Scott, Wicemistrz Świata i Mistrz Europy w bikejoringu. Przedstawiciele jego teamu będę reprezentowali kampanię podczas wyścigów Skandia Maraton Lang Team w bieżącym sezonie, dzięki czemu przekaz kampanii dotrze do osób aktywnych, którzy z uwagi na charakter swojej pasji spędzają dużo czasu w plenerze i są narażeni na bezpośredni kontakt z kleszczami i zarażenie wirusem KZM. Zawodnicy startować będą w charakterystycznych fluo koszulkach z logo kampanii i wizerunkiem kleszcza.

Kampanię wspierają eksperci –prof. Joanna Zajkowska z Kliniki Chorób Zakaźnych i Neuroinfekcji Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku oraz mgr Pani Marta Supergan-Marwicz z Katedry Biologii Ogólnej i Parazytologii Uniwersytetu Warszawskiego,

Projekt uzyskał też poparcie instytucji publicznych – Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, Głównego Inspektora Sanitarnego, a także towarzystw naukowych – Polskiego Towarzystwo Immunologii Doświadczalnej i Klinicznej, Polskiego Towarzystwa Higienicznego.

Biuro prasowe kampanii

D&D Communication

Marta Nowacka

tel. 503 090 376, [javascript protected email address]

 <strong>plakat</strong> <strong>ulotka 1</strong> <strong>ulotka 2</strong>
Łódzkie promuje